Met deze drie tips word je helemaal zen

Op: 14 apr 2020

Career

Als je zen bent, kun je je goed concentreren, voel je je rustig en kijk je positief tegen het leven aan. Bovendien helpt dit je om flexibeler in te spelen op verschillende werksituaties. Daarom geef ik je in deze blog drie tips om je helemaal zen te voelen.

Wat is zen?

Voor sommigen klinkt ‘zen’ zijn een beetje zweverig. Maar dat is helemaal niet het geval. Want voor iedereen voelt zen zijn weer anders. Het gaat erom dat je open en ontspannen bent. Je komt tot rust en wordt bewust van het moment. Je leeft in het hier-en-nu. Bij zen worden ligt de nadruk op concentratie en meditatie. Het doel hiervan is dat je inzicht krijgt in jezelf, waardoor je een bevrijdend gevoel krijgt.

1. Wees dankbaar

De eerste tip die ik je wil meegeven gaat over dankbaarheid. Want wanneer je dit gevoel hebt, geeft dit je inspiratie, rust en meer vertrouwen. Om dit te ervaren, kun je verschillende oefeningen doen. Bijvoorbeeld door elke dag voordat je opstaat of gaat slapen iets op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Dat kan zijn voor vrienden, familie, je woning of de baan die hebt. Het is ook mooi om dankbaar voor jezelf te zijn: om de persoon die je bent. Misschien heb je wel een bijzonder talent. Als je dit elke dag doet, krijg je vanzelf een mooie lijst met allemaal dingen waarvoor je dankbaar bent.

2. Zingeving

Daarnaast draagt het vinden van zingeving bij aan hoe je je voelt. Zingeving is een behoefte. Het gaat erom dat je iets doet wat de moeite waard is voor jou en je omgeving. Uit onderzoek bleek dan ook dat mensen die zingeving vinden in hun leven gezonder en gelukkiger zijn. De omgeving heeft een grote invloed op hoe we denken en doen, dit kan leiden tot beperkende overtuigingen. Maar hierdoor sluit je je af van al het moois wat het leven te bieden heeft; namelijk je ware zelf, je levensvreugde. Daarom heb ik hieronder vier vragen voor je, die je begeleiden naar je zingeving.

  • Welke zingeving heb je vanuit thuis, de maatschappij, jouw cultuur meegekregen
  • Hoe ontvang je inspiratie? Wanneer je geïnspireerd raakt, word je eigen creativiteit aangewakkerd, wat betekenis geeft aan je leven.
  • Wat wil het leven van mij? Vaak stellen we ons de vraag ‘Wat wil ik van het leven?’ De eerste vraag brengt je op hartsniveau, naar de diepe innerlijke missie: de reden waarom jij hier op aarde bent. Jouw leven gaat niet alleen over jou, maar over de hele mensheid.
  • Wat is jouw zingeving? Dus wat maakt jouw leven zinvol of wat geeft jouw leven zin?

3. Functionele versus ruisgedachten

Wanneer je zen in het leven staat ben je bewust van je gedachten en weet je hoe je met deze om moet gaan. Er zijn twee soorten gedachten: functionele en ruisgedachten. De functionele gedachten zijn fijn en ondersteunend. Bijvoorbeeld als je een oplossing vindt voor een probleem op je werk. Maar het tegenovergestelde heb je met ruisgedachten. Die zijn negatief en angstig. Je denkt bijvoorbeeld dat je niks kunt of niet goed genoeg bent: hoe gaat het straks? Waar gaat dit naar toe? Komt het wel goed?

Als je al die informatie serieus neemt, dan leidt dit snel tot controlezucht, gepaard met spanning. Het schijnt zo te zijn dat je brein niet het verschil weet tussen wat waarheid is en fictie. Op het moment dat je je identificeert met leugens in je hoofd, gebeurt hetzelfde op fysiek niveau waardoor je letterlijk verkrampt: je lichaam is gespannen, je ademhaling is hoog en je verliest jezelf in de negatieve gedachten.

Helaas kunnen we geen controle hebben over piekergedachten. Als we een lijst uitprinten van alle gedachten die we dagelijks hebben, dan zou dat een hele opgave zijn om een paar functionele te vinden. Dat komt omdat minimaal 95 procent van onze gedachten een soort ruis is. Als je die ruis serieus neemt en ernaar luistert, dan kan het niet anders dan dat je leeft met spanning en angst. Dit noemen we ook wel de Innerlijke criticus. Die piekergedachten zijn heel vervelend. Maar wanneer je je zen voelt, is het makkelijker om hiermee om te gaan. Hieronder staan daarvoor een paar handige oefeningen.

  • Word je bewust van je gedachten. Welke herhalen zich vaak? Welk gevoel of emotie geven ze je? Zijn deze ondersteunend of gebaseerd op angst? Op deze manier leer je onderscheid te maken tussen de functionele, ware gedachten en de ruisgedachten.
  • Bewaar een kladblok naast je bed waarin je opschrijft waarover je piekert. Je gaat daar dan morgen weer over nadenken, want nu is het slaaptijd.
  • Plan elke dag een kwartier in om te piekeren. Schrijf deze piekergedachten op en probeer je er dan niet meer mee bezig te houden.

Om meer zen in het leven te staan, helpt het dus om je te realiseren waarvoor je dankbaar bent en wat je leven zinvol maakt. Ook geeft het meer rust als je op een bewustere manier omgaat met je piekergedachten. Ik heb nog veel meer tips voor je om tot rust te komen. Je kunt mijn tipvideo’s bekijken op Instagram of doe samen met mij mee aan een meditatiesessie.