Het einde van het jaar nadert en dat moment grijpen we bij Experis graag aan om terug te blikken. Wat was 2022 voor jaar? Wat waren de hoogtepunten? Welke grote uitdagingen hebben we voor onze kiezen gekregen? Aan het woord is het management team van Experis: Thijs Vermaat, Richard Tanga, Marco Berkhout en Jojanneke van ’t Land.
Hoe zouden jullie het 2022 van Experis in één woord omschrijven?
Thijs: Overtuigend! We hebben afgelopen jaar grote veranderingen gerealiseerd en tegelijkertijd meer kandidaten bij onze klanten kunnen plaatsen. We hebben een nieuwe front- en midoffice geïmplementeerd en we zijn gerebrand naar Experis. Daarnaast is er nog een fysieke verhuizing geweest van een derde van ons personeel, naast de vele andere interne veranderingen die gerealiseerd zijn. Deze indrukwekkende prestaties zet ons overtuigend neer als de nummer 1 IT staffing company in Nederland.
Marco: Ook zijn we uitgebreid op meerdere gebieden. Bijvoorbeeld met de Experis Academy waarbij we mensen opleiden en hierna aan een baan of opdracht helpen. Of onze consultingtak waarmee we nieuwe stappen hebben gezet op het gebied van kennisdeling en grote projecten.
In juni dit jaar zijn PEAK-IT, iSense en Ciber verdergegaan als Experis. Hoe kijken jullie terug op die verandering?
Richard: Ik kijk er positief op terug. Het waren ooit bedrijven met een soortgelijk DNA met hun eigen succesformule. Interessant om te ervaren hoe we dat hebben weten te bundelen tot een bedrijf en de synergie te zien.
Jojanneke: Ja, het ging eigenlijk heel ‘smooth’, we wisten natuurlijk ook al heel wat jaartjes dat dit te zijner tijd zou gaan gebeuren. Ik vind de medewerking en aanpassingsvermogen binnen de organisatie echt noemenswaardig hoog!
Marco: Wat hierbij helpt is dat het oude PEAK-IT historisch sterk is in servicedeskprofielen terwijl iSense en Ciber juist meer met ontwikkeling en beheer in de breedste zin van het woord bezig waren. Eigenlijk is de naamsverandering gekomen nadat de integratie van de bedrijven gedaan was.
Welke positieve veranderingen hebben jullie opgemerkt door het samengaan van de labels?
Jojanneke: Alle IT-expertise en dienstverlening zit nu onder één dak. Hierdoor zijn we voor onze klanten een one-stop-shop en klanten zien dit als een groot voordeel.
Thijs: Daarnaast is er veel meer een wij-cultuur ontstaan. Samenwerking zie je toenemen binnen Experis, maar ook met onze andere labels binnen ManpowerGroup. Extern zien we dat we nog moeten werken aan de merkbekendheid. Hiervoor hebben we samen met onze marketingafdeling plannen gemaakt om dit snel minimaal op het oude niveau te krijgen.
Wat was de grootste uitdaging van afgelopen jaar? Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Marco: De grootste uitdaging was alle IT-systemen goed bij elkaar krijgen. Omdat er ruim 1300 mensen werkzaam zijn bij verschillende klanten met verschillende koppelingen was dit een grote operatie. Hoewel het grootste deel probleemloos is verlopen zijn er tot mijn spijt ook klanten en collega’s die wel last hebben gehad van deze verstoringen.
Richard: Intern hebben we veel sessies nodig gehad om impactvolle veranderingen op tijd te zien aankomen en daarover met elkaar in contact proberen te blijven. Het was niet alleen systeemverandering maar ook een cultuurverandering.
Welke resultaten zijn er dit jaar behaald waar jullie trots op zijn?
Thijs: Het aantal IT-professionals dat via Experis aan de slag gingbij onze klanten is gegroeid met meer dan 20% en we hebben onze medewerkerstevredenheid extreem hoog kunnen houden. Onze medewerkers zijn nog altijd enorm betrokken bij hun werk en bij Experis. Minimaal net zo sterk als men dat voorheen was bij de oude labels.
Richard: Daarnaast heeft de Experis Academy het afgelopen jaar een enorme groeispurt gemaakt. We hebben met de Academy dit jaar rond de 100 young professionals opgeleid en geplaatst bij klanten. Ook is het een van de succesvolste jaren ooit geweest als het gaat om het aantal mensen die we hebben geplaatst bij onze klanten. Dat gaat richting de 1500.
Welke projecten lopen er nu waar jullie erg blij van worden?
Richard: Onze dienstverlening wordt steeds breder. Naast dat de Academy stappen gaat maken willen we onze eigen detacheringstak verder gaan uitbreiden. Een enorme kans ook voor onze klanten die daardoor nog meer keus hebben in soorten dienstverlening. Daarnaast willen we met de uitbreiding van onze dienstverlening nog meer IT’ers bereiken: van young professionals tot senior professionals en van servicedeskmedewerkers tot IT managers (en alles daartussenin). We richten ons op vaste banenzoekers én mensen die projectmatig willen werken. Ook beperken we ons niet enkel tot Nederland, maar kijken we ook naar internationale IT’ers.
Jojanneke: Ook zit onze co-sourcingsdienstverlening behoorlijk in de lift. Dit is een resourcedienstverlening waarin we continuïteit bieden in de capaciteit in combinatie met extra verantwoordelijkheden in de invulling van de dienstverlening. Daarnaast zijn wij altijd bezig hoe we als Experis een aantrekkelijke werkgever zijn en kunnen blijven.
Wat is de grootste uitdaging voor het komende jaar wat de IT-markt betreft?
Marco: Hoewel de IT-markt al jarenlang een markt is waar het moeilijk is om aan goede medewerkers te komen is dat afgelopen jaar moeilijker dan ooit. De verwachting die ik heb is dat dit in 2023 hetzelfde zal zijn. Als er onverhoopt een lichte recessie zou komen zou dit wellicht iets van druk van de markt kunnen halen. Zelfs in dat scenario verwacht ik dat de IT markt schaars zal blijven.
Thijs: Daarom dat een van onze dienstverleningen ‘ de Academy’ ook nadrukkelijk werkt aan het vergroten van de pool met talent.
Waar kijken jullie het meest naar uit voor Experis in 2023?
Thijs: Om verder te bouwen op de veranderingen die in 2022 gerealiseerd zijn. 2023 wordt het jaar voor onze klanten en kandidaten om hun volledige potentie te realiseren en samen te werken om de wereld vooruit te helpen met IT.
Jojanneke: Ik kijk er enorm naar uit om met het team de organisatie door te ontwikkelen en continue op zoek te gaan naar de verbeteringen voor onze klanten, medewerkers en collega’s. Ik heb er ontzettend veel zin in! Onward and upward!
Namens heel Experis wensen we iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. Proost op een succesvol 2023!