Wesley Baatje | Jan 8, 2019 12:00:00 AM | 2 min
Uit recent onderzoek is gebleken dat de meeste IT-vacatures gericht zijn op Systeembeheerders. Iedere Systeembeheerder heeft een passie voor techniek. Al sinds het begin van het digitale tijdperk werken ze met hart en ziel aan technische innovaties. In eerste instantie was dit een doel op zich, maar tegenwoordig is IT hét middel om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Dit betekent dan ook dat de IT-afdeling een onmisbaar bedrijfsonderdeel is waarop de hele organisatie bouwt. Deze centrale positie vraagt echter wel om nieuwe vaardigheden. In deze blog zet ik de vijf belangrijkste vaardigheden voor een Systeembeheerder op een rij.
1. Vakbekwaam
Diploma’s en certificeren kunnen het bewijs zijn dat je over voldoende theoretische kennis beschikt, maar praktijkervaring weegt minstens net zo zwaar. Die kennis vormt de basis voor het ontwikkelen van oplossingen en helpt bij het voorkomen en diagnosticeren van problemen.
2. Klantgericht
Van medewerker en afdelingshoofd tot de algemeen directeur, iedereen wenst een andere benadering en een oplossing op maat. De kunst zit hem in het moeiteloos schakelen tussen verschillende personen, niveaus, problemen en wensen. Als Systeembeheerder kan jij je in de eindgebruiker verplaatsen, denk je proactief met hen mee en weet je de bedrijfsstrategie te vertalen naar werkbare IT-oplossingen.
3. Communicatief
Juist omdat IT steeds meer de ruggengraat vormt van de organisatie, worden IT-projecten steeds complexer. Hierbij zijn communicatieve vaardigheden van essentieel belang. Zo achterhaal jij hoe bepaalde afdelingen samenwerken, ondersteun je hen met technologie en licht je tevens jouw (strategische) keuzes toe.
4. Leergierig
Als Systeembeheerder ben je ook leergierig; je bent en wilt altijd op de hoogte zijn van de laatste technologische ontwikkelingen. Zo signaleer jij ook welke kennis en vaardigheden jij en je team nog nodig hebben.
5. Oplossingsgericht
Oké, hiervoor zei ik dat je altijd op de hoogte wilt zijn van de laatste innovaties. Maar techniek verandert continu, waardoor het onmogelijk is om alle ontwikkelingen op de voet te volgen. Daarom weet jij mensen in je netwerk te vinden en hun kennis in te zetten wanneer een eindgebruiker daar meer bij gebaat is. Hierdoor houden jij en je collega’s elkaar scherp en automatisch up-to-date.