Merel Kok | Aug 15, 2019 3:00:00 PM | 5 min
Na het afronden van je mbo ICT Systeembeheer is het tijd om aan de slag te gaan als, logischerwijs, Systeembeheerder. Helaas is dit wat veel scholen beloven, maar wat in de praktijk niet helemaal zo werkt. Wanneer je als starter aan de slag gaat, zal je eerst beginnen als Servicedeskmedewerker. Natuurlijk kun je wel doorgroeien naar Systeembeheer. In deze blog vertel ik je hoe je dit kun realiseren.
Motivatie en pro activiteit
Allereerst is je eigen motivatie van groot belang. Dit is eigenlijk je grootste stimulans. Wanneer je je motivatie verliest, zal het ook moeilijk worden om je droom waar te maken. Daarnaast is het belangrijk dat je proactief te werk gaat. Natuurlijk is het spannend als je ergens nieuw binnenkomt, maar laat dit je niet afschrikken. Ga op onderzoek uit op de Servicedesk en leer deze door en door kennen. Probeer ook om nieuwe taken op je te nemen. Wanneer je iets opmerkt en dit je interessant lijkt, is het goed om dit naar je toe te trekken. Dit toont dat je een echte doorzetter bent die continu wil leren en ontwikkelen.
Nieuwsgierig zijn is geen slechte eigenschap
Door in gesprek te gaan met je collega’s kun je erachter komen wat je nodig hebt om Systeembeheerder te worden. Vraag ook eens of je met een Systeembeheerder mag meekijken of een dagje mag meelopen. Door dit te doen weet je gelijk of je dit vak daadwerkelijk interessant vindt en of het bij je past.
Hoe help ik jou om de stap naar systeembeheer te maken?
Bij Experis hebben we een learning journey in het leven geroepen, waarin je duidelijk kunt zien welk pad je moet bewandelen om een bepaalde richting in te gaan. Voor iedere IT-professional stellen we aan de hand van deze journey een studieplan op die past bij jouw wensen. Hierin worden ook een aantal certificeringen opgenomen, die je op onze kosten kunt behalen.
Als Fieldmanager kan ik jou helpen door studieafspraken met je te maken en je te voorzien van de juiste studiematerialen en/of deelname aan klassikale trainingen. Naast technische kennis zijn ook soft skills belangrijk. In het Persoonlijk Ontwikkelplan, dat ik samen met jou opstel, stel je ook bepaalde ontwikkelpunten op. Hierin word je gecoacht, zodat je erachter kan komen hoe je deze ontwikkelpunten kan aanpakken.
Welke certificaten en kennis zijn van belang?
Soms heb je het geluk dat je als Servicedeskmedewerker al enkele systeembeheertaken mag uitvoeren. Maar op het moment dat een server uitvalt, moet je wel goed weten wat je te doen staat. Daarom is het van groot belang om kennis op te doen. Enerzijds vergroot je je kennis door werkervaring op te doen. Anderzijds kun je certificaten behalen.
De basis-certificaten voor Systeembeheerders zijn de twee Windows 10-certificeringen (MD-100 en MD-101) en ITIL 4. ITIL lijkt misschien geen technische certificering, maar vormt de basis die nodig is op de Servicedesk. Naast Windows 10 en ITIL zijn de drie Windows Server 2016 certificeringen (70-740, 70-741 en 70-742) ook goed om op zak te hebben.
Hoe lang een doorgroeitraject duurt is afhankelijk van waar je staat en hoe gemotiveerd en gedisciplineerd je bent. Zo kan de één binnen een paar jaar doorgroeien naar Systeembeheerder en heeft de ander daar wat langer voor nodig. Het is ook aan jezelf hoe snel jij die stap wilt maken, maar blijf daar wel realistisch in. Het zal nooit in een paar weken haalbaar zijn.
Nog een paar extra tips
Wees niet bang om ideeën aan te dragen, want ze zijn echt goed. Misschien nog niet helemaal 100 procent, maar daar leer je alleen maar meer van. Bovendien geeft het aan dat je proactief bent en initiatief toont.
Durf buiten je comfortzone te treden. Soms is dit best wel spannend, maar je doet er zoveel meer ervaring door op.
Maak van je werk je passie. Neem bijvoorbeeld thuis een server en ga hierop testen. Deze ervaring kun je dan mee de werkvloer op nemen.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan deze pagina's voor meer informatie: