Vera van Koot | Nov 23, 2018 3:30:00 PM | 2 min
In veel gevallen wordt de IT-afdeling gezien als een kostenpost. Natuurlijk is dit niet zo. Immers zonder IT is er geen business. De IT-afdeling, en met name de Servicedesk, kan daadwerkelijk winst opleveren. In deze blog geef ik u vier handvatten om de Servicedesk in te zetten als business enabler en winst verhoger.
1. Automatiseren
Medewerkers lopen dagelijks tegen allerlei taken en uitdagingen aan die veel tijd kosten en vaak tot frustraties leiden. De Servicedesk kan helpen deze terug te dringen door de juiste oplossingen aan te dragen om taken te vereenvoudigen of zelfs te automatiseren. Automatisering levert niet alleen tijdswinst op, maar ook meer waarde. Zo kunnen Servicedeskmedewerkers meer tijd besteden aan het verlenen van service en het verder oplossen van incidenten.
Om nog meer baat te hebben van automatisering, bieden self-serviceportals uitkomst. Hiermee kunnen standaardverzoeken van eindgebruikers geautomatiseerd worden opgelost. Denk hierbij aan het resetten van een wachtwoord of het aanvragen van toegang tot een bepaalde bedrijfsapplicatie. Met een goede self-serviceportal kunnen medewerkers dergelijke taken prima zelf uitvoeren.
2. Meedenken en op de hoogte zijn van ontwikkelingen
Over het algemeen bellen medewerkers doorgaans alleen met klachten en vragen, maar lichten de IT-afdeling lang niet altijd in over uitdagingen waar zij tegenaan lopen, taken die (onnodig) veel tijd kosten of zaken die tot frustraties leiden. De Servicedesk staat voor de uitdaging zich in het bedrijf te begeven en op de hoogte te zijn en blijven van alle ontwikkelingen die spelen. Zo kan de Servicedesk ook veel gemakkelijker meedenken met de behoeftes en wensen van de business. Echter vraagt dit wel om een verandering in de denkwijze van de Servicedesk. Het gaat niet langer om kostengeoriënteerd te werk te gaan, maar vooral te kijken naar rendement en de opbrengst die een implementatie de business oplevert. Wellicht is het in sommige gevallen verstandiger niet te kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar juist voor een duurdere oplossing die de organisatie meer toegevoegde waarde oplevert op de lange termijn. Zomaar kiezen voor een duurdere oplossing is niet eenvoudig. Idealiter werkt de Servicedesk samen met de manager van de desbetreffende afdeling. Samen wegen zij de baten af tegen de kosten. Het eindoordeel is daardoor een stuk gewichtiger en dat komt het besluit voor een duurdere oplossing alleen maar ten goede.