Zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten, robots, het aanleggen van glasvezelnetwerken en voorspellen welke koffie je lekker vindt. Het kwam allemaal aan bod tijdens onze Summit over Artificial Intelligence! Deze technologie is veelbelovend voor de toekomst, maar wat betekent dit voor jouw organisatie?
Artificial Intelligence (AI) is voor velen een wat oppervlakkig begrip. Simpel gezegd is het een vorm van intelligentie waarmee machines, software of apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen. Het denkvermogen van de mens wordt hierbij geïmiteerd. Dat laatste roept grote vragen op. Want wat nou als de computer slimmer wordt dan de mens? En wie bepaalt wat slimmer is? Echter, biedt het voor organisaties ook een hoop kansen.
Verbinden van klanten aan producten
Jeroen Eerden en Tim Groot van E-office lieten zien dat AI toegepast kan worden om producten aan klanten te verbinden. Veelal beschikken bedrijven over een schat aan data waar niets mee wordt gedaan. Zonde, want wanneer informatie op een juiste manier wordt ingezet kan dit uiteindelijk leiden tot omzetverhoging. Zodoende konden gebruikers van een corporate leerplatform beter bedient worden. Aan de hand van de (al bestaande) database, konden voorspellingen gedaan worden over welke training de gebruiker het meest behoefte had.
Aanleg van glasvezelnetwerken
AI is niet alleen nuttig voor e-commerce, ook voor het berekenen van infrastructuren. Zo maakte KPN gebruik van AI voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. Marco de Nooijer, (voormalig) directeur Data en Analytics van KPN vertelde hoe hij samen met een team van datascientisten ontzettend snel berekeningen kon maken om zo de ideale infrastructuur aan te leggen voor het glasvezelnetwerk. Waar we zonder deze technologie jaren bezig zouden zijn met het berekenen van de juiste plek om infrastructuur aan te leggen, is het nu slechts een kwestie van uren.
Weet wat mogelijk is
Maar wie wil beginnen aan AI, moet wel eerst weten wat mogelijk is. Lisa Tostrams en Alwin Peppels van Machine2Learn lieten zien dat afhankelijk van het soort vraag dat je beantwoord wilt hebben, een weloverwogen beslissing gemaakt moet worden over het soort analyse dat je wilt toepassen. Ook zijn er nog andere belangrijke zaken waaraan gedacht moet worden. Want hoe vind je de juiste datascientisten? Hoe controleer je of de data niet gemanipuleerd wordt? En hoe gaan computers om met politiek gevoelige onderwerpen?
Voorlopig ziet het ernaar uit dat de technologie nog niet klaar is om een beslissende rol over te nemen binnen een bedrijf. De mens moet daarin altijd de eindverantwoordelijkheid behouden, maar het kan zeker een ondersteunende rol spelen.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan hier onze Applicatie Ontwikkeling pagina!